Van de drukke stad naar de prachtige alpen

4 september 2021 - Zell am See, Oostenrijk

Hallo allemaal, hier weer even een teken van leven. Ditmaal komt dit uit het prachtige Zell am See. Wat een mooie plek om de liefde te vinden tante Yvonne!

Vorige keer was ik in Heidelberg, na de leuke tocht op de berg was ik de volgende dag toe aan ontspanning. Ik heb een Thaise massage gedaan, welke erg hardhandig was (zo hoort dat bij die massage) en daarmee mijn spieren weer wat heeft kunnen losmaken. De rest van de dag ben ik een beetje rond wezen lopen en ik heb uiteindelijk 's avonds nog een drankje gedaan in een schattig café.

Toen was het tijd voor München! De NS valt nog mee in vergelijking met de Deutsche Bahn. Als er iets vertraagd is bij de DB, gaat dat soms gelijk om 20 minuten of langer. Gelukkig liep ik de meeste vertraging (van 50 min.) op terwijl ik in de trein zat, dus ik kon rustig blijven zitten tot we in München waren aangekomen.

In München zou het de drie dagen dat ik er zou zijn veel gaan regenen, dus ik heb een comfortabel hotel geboekt om wat meer tijd binnen door te brengen. Dit kwam ook doordat mijn scheenbeen begon te zeuren dat ik teveel gelopen had. In München ben ik de eerste volle dag wezen shoppen, ik wilde graag een nieuwe herfst jas want 1. Die was ik vergeten en 2. Mijn oude begint gaten te vertonen en is dus wel aan vervanging toe. Ik heb mooi kunnen slagen en in de avond heb ik dat gevierd met een lekkere Indische maaltijd.

De tweede volle dag was het dan eindelijk tijd voor het afstrepen van een bucket list item! Dit betrof het eten van een schnitzel in München😊. Dit item was op de denkbeeldige lijst komen te staan toen wij (de reisgroep en ik) op de terugweg van 3 weken Balkan in 2019 geen fut meer hadden om in München uit te stappen voor een schnitzel. Hoewel de prijs veel te hoog was, heb ik als een echte tourist genoten van het stuk vlees, waar overigens heerlijke aardappeltjes en een bessencompote bijgeserveerd werden. Na het nuttigen van de schnitzel ben ik op zoek gegaan naar een schnitzel om naar oma te sturen of om aan haar te kunnen geven. Uiteindelijk vond ik een anzichtkaart met daarop een overheerlijke schnitzel! Zo heeft ook oma een schnitzel uit munchen🎉.

Na München ging de reis verder naar Zell am See. Via Salzburg kwam ik tijdens de reis steeds meer heuvellandschap tegen, wat zich uiteindelijk omvormde tot bergen! Ik wilde heel graag weer eens de bergen in dus ik vond het prachtig om te zien. Eenmaal aangekomen in Zell am See kon ik de tranen bijna wegvegen. Ik was aangekomen in de Alpen! (waarschijnlijk aangekomen in zowel gewicht als locatie met al dat lekkere eten). Ik kwam aan bij een Oostenrijks uitziend hotel en overal zijn de sporen te zien van het skifestijn wat zich normaalgesproken elke winter voordoet. Nadat ik mijn spullen had neergezet ben ik naar het meer gelopen en heb gelijk gebruikgemaakt van de zomerpas die bij dit hotelverblijf hoort. Daarmee kon ik op de boat een rondje over het meer maken. Voor een klein extra bedrag ben ik zelfs bovenop in een comfortabele stoel gaan zitten met een aperol spritz. Wat een leven en wat een uitzicht!

De volgende dag (2/9) heb ik een kloof bezocht, waar het water vanuit de bergen via hardstromend water naar beneden dondert. Daar kon ik ongestoord van genieten door de houten paden en bruggetjes die door de kloof heen zijn gebouwd! Op 3/9 vond ik het tijd om de sneeuwberg Kitzsteinhorn (3029m op het platform) op te gaan. Met de bus, meerdere liften en een soort treintje kwam ik uiteindelijk op bijna de top van de berg aan. Wat een uitzicht zeg, maar ook was het erg vreemd om sneeuw in de zomer te zien. Na het nuttigen van een appeltaartje met onvergetelijk uitzicht ben ik afgedaald met de lift tot ongeveer halverwege de berg. Daar kon je een panoramalift nemen richting de maiskogelbahn. Wat wederom een bergtop is, hetzij ruim 1000 meter lager dan de Kitzsteinhorn. Reken maar uit, dat is alsnog behoorlijk hoog en de route was dan ook erg mooi. Met de maiskogelbahn ben ik weer naar beneden gegaan en daar zag ik een rodelbaan. Het kind in mij maakte een sprongetje van vreugde en na het kopen van een ticket ben ik heerlijk met de wind in de haren naar beneden geroetsjt.

Vandaag (4/9) ben ik de berg achter het dorp opgegaan met de lift, waarna ik van de ene skilift over de bergkam naar de ander ben gelopen, wederom met spectaculair uitzicht. In de middag heb ik rustigaan gedaan en ben ik een uurtje met mijn voeten in het water van het meer gaan zitten.

Morgen wil ik naar de grote dam gaan die in de bergen zit in de buurt van Kitzsteinhorn en daarna wil ik wederom een kloof bezoeken. Verder kan ik nog naar watervallen, een dierenpark en nog twee kloven, dus ik vermaak me wel de komende dagen!

Door stakingen in Duitsland blijf ik tot woensdag in plaats van maandag, wat absoluut geen straf is! Daarna vind ik het wel weer mooi geweest en zoek ik mijn huis, ouders, zusje, kat en bed weer op😊.

Leuk dat jullie meelezen en kijk vooral ook naar de nieuwe foto's die ik zo zal plaatsen!

1. Oma:
    4 september 2021
    Lieve Monica wat kan je toch gezellig schrijven. Dat talent heb je vast van je vader.
    Je reis is wel heel afwisselend en ik merk dat je toch nog meer geniet van de natuur als van de steden. De natuur is in Oostenrijk ook zo ontzettend mooi en afwisselend. Je geniet van de natuur maar ook van het heerlijke eten. Zo kon ik ook meegenieten van de Schnitzel uit München. En ik ben benieuwd of die net zo lekker was als de Schnitzel uit Zandvoort aan zee. Ook de lekkere toetjes zijn aan jouw wel besteed. Leuk dat je nog wat langer in Zell am See blijft er zal nog genoeg te zien zijn en ben alweer benieuwd naar de verhalen wat je zoal beleefd. Geniet er nog lekker van. En te hopen dat het weer daar ook mooi blijft zodat je nog veel moois kan zien.
  2. Sjoukje:
    Geweldig verhaal. Hele mooie foto’s 😍
  3. Yvonne Huijerman:
    4 september 2021
    Geweldig zoals je geniet van alles wat je onderneemt, kan me voorstellen dat na de steden de natuur rondom Zell am See enorme indrukken bij je geeft, want de omgeving daar is schitterend en ook het meer heeft vele aantrekkelijke kanten.
    Blijf nog maar genieten van al dat moois maar daar zal je geen moeite mee hebben.
    En die heerlijke snitsel kaart en diepte kaart was ik bij toen die bij Oma gebracht werden en kunnen bewonderen